Navigácia a spolupráca s vrtuľníkom
Otestujte svoje vedomosti!
Najdôležitejšou vecou po nehode v horách je včasná pomoc zranenému. Táto pomoc nie je len vecou horskej služby ale aj spoluprácou tých, ktorý sa pri zranenej osobe nachádzajú.
Viete ako efektívne, účinne a hlavne bezpečne spolupracovať s posádkou prichádzajúceho vrtuľníka?
Results
Fero Mrázik žije, lyžuje, lezie a chodí po horách od narodenia.
Od roku 2000 je členom dobrovoľnej horskej služby THS-DZ, kde od roku 2009 zastával funkciu podpredsedu a od r. 2020 je jej predsedom.
Od roku 2009 je medzinárodným horským sprievodcom UIMLA.
No, mohlo to byť aj lepšie. 😉 Nerozmýšľali ste o absolvovaní školenia?
Prehĺbte si svoje vedomosti na lavínových kurzoch.
Zdieľajte a porovnajte si výsledky s vašimi priateľmi!
Fero Mrázik žije, lyžuje, lezie a chodí po horách od narodenia.
Od roku 2000 je členom dobrovoľnej horskej služby THS-DZ, kde od roku 2009 zastával funkciu podpredsedu a od r. 2020 je jej predsedom.
Od roku 2009 je medzinárodným horským sprievodcom UIMLA.
#1. Označ osobu, ktorá privoláva vrtuľník:
Na privolanie vrtuľníka sa osoba postaví do tvaru písmena Y = YES – ÁNO, potrebujem pomoc. N značí NO – NIE, pomoc nepotrebujem.
#2. Privolávanie vrtuľníka vykonávame špecifickým povelom, pri ktorom stojíme
Osoba privolávajúca vrtuľník sa postaví na kraj priestranstva, aby mohol byť maximálny priestor využitý na pristátie vrtuľníka.
#3. Počas navigácie vrtuľníka na pristátie je potrebné postaviť sa tak,
Vrtuľník pre pristátie ako aj vzlet potrebuje čelný protivietor. Preto je potrebné sa postaviť na kraj plochy tak, aby Vám vietor fúkal do chrbta. V takom prípade vrtuľník pristane priamo pred Vás.
#4. Vrtuľník je vo fáze finálneho pristávania. Označte správnu aktivitu na správnom mieste pre jeho navigovanie.
Členitosť terénu môže spôsobiť, že listy vrtule budú nebezpečne blízko povrchu. Preto je nutné tejto situácii prispôsobiť Váš postoj. Majte na pamäti, že točiacia sa vrtuľa je oveľa menej viditeľná, ako vrtuľa v kľude.
#5. Vaše vybavenie je blízko miesta pristátia. Čo je vhodné urobiť v prípade voľných nezaistených vecí v blízkosti pristátia? Poznámka: Vietor spôsobený rotormi vytvára tzv.downwash, ktoré môže víriť voľné predmety.
Listy vrtule vedia vyvinúť veľmi silný vietor, preto je nutné všetky voľné predmety zaistiť proti ich vzlietnutiu. Tričká, vetrovky, ľahké batohy, bannery, laná – všetky tieto predmety dokážu vplyvom vetra z krútiacej sa vrtule vzlietnuť a vedia byť potenciálnym nebezpečím pre Vás i vrtuľník.
#6. Vrtuľník pristál a posádka vám signalizuje, aby ste sa priblížili vrátane vašej výstroje. Aký je správny spôsob konania?
Pri pohybe okolo vrtuľníka je potrebné celý čas myslieť nato, že listy vrtule môžu rotovať v nízkej výške nad terénom. Žiaden nosený predmet nesmie presiahnuť výšku hlavy.
#7. Po pristátí vrtuľníka
K vrtuľníku sa po pristátí nemôže nikto svojvoľne približovať.
#8. V prípade prístupu k vrtuľníku, sa za žiadúcu zónu prístupu považuje:
Fero Mrázik žije, lyžuje, lezie a chodí po horách od narodenia.
Od roku 2000 je členom dobrovoľnej horskej služby THS-DZ, kde od roku 2009 zastával funkciu podpredsedu a od r. 2020 je jej predsedom.
Od roku 2009 je medzinárodným horským sprievodcom UIMLA.