ZSSK na leto v Tatrách pridáva vlaky, električky pôjdu každú pol hodinu
Navýšenie dennej ponuky dopravy o 10 % je možné vďaka spolufinancovaniu regiónu
Železničná doprava vo Vysokých Tatrách sa počas letnej turistickej sezóny zahustí. Na tratiach so systémom Tatranských elektrických železníc (TEŽ) denne pribudne 12 nových vlakov, čo predstavuje ponuku spolu 150 tisíc nových miest na sedenie.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pridá od polovice júna do polovice septembra spoje, ktoré najazdia vyše 12 tisíc vlakových kilometrov. V čase najväčšej turistickej sezóny (júl, august) narastie celkový rozsah dopravy na území Vysokých Tatier o 10 percent.
Cestovné poriadky sa zahustia najmä na trase Ozubnicovej železnice zo Štrby na Štrbské Pleso. Pribudne 8 spojov, denné výkony aj počet ponúknutých sedačiek na uvedenej linke narastú o vyše 20 percent. Na hlavnej trase Poprad – Starý Smokovec – Štrbské Pleso a späť sa výkony aj počet miest zvýšia o 10 percent. Ponuka sa rozširuje o štyri nové spoje denne. Na trase Tatranská Lomnica – Starý Smokovec zostáva počet spojov nezmenený, ale v prípade zvýšenej potreby sa budú súpravy električky zdvojovať.
Na posilnení dopravy sa zásadným spôsobom podieľali Oblastná organizácia cestovného ruchu Región Vysoké Tatry (OOCR RVT) a Krajská organizácia cestovného ruchu Severovýchod Slovenska (KOCR SVS), ktoré prispeli na nové spoje sumou 60 tisíc eur. „Suma spolufinancovania bola určená ako čiastka potrebná na pokrytie variabilných nákladov nových vlakov, fixné náklady financuje ZSSK,“ spresnil Jozef Schmidt, riaditeľ Úseku obchodu ZSSK.
Dôvodom navýšenia výkonov je snaha rozšíriť kapacitu v čase najvyššieho dopytu dovolenkárov a turistov po doprave vo Vysokých Tatrách.
„Posledné roky sme v letných mesiacoch počúvali od návštevníkov Vysokých Tatier sťažnosti na preplnené električky a zubačku. Tento rok sa nám spoločne so ZSSK podarilo nájsť cestu ako skvalitniť cestovanie a zvýšiť komfort dovolenkárom,“ povedal Ján Mokoš, predseda predstavenstva OOCR Región Vysoké Tatry.
Počas letných prázdnin a dovoleniek sa totiž počet záujemcov o TEŽ v porovnaní s inými mesiacmi počas roka zdvoj až strojnásobí. V minulom roku od júna do konca septembra ZSSK odviezla vo Vysokých Tatrách vyše milióna cestujúcich. Bolo to viac ako polovica z celoročného počtu ľudí, ktorí použili TEŽ.
„Spolufinancovaním sme zabránili možnému preťaženiu letnej dopravy v Tatrách. Lepšia doprava určite zvýši príliv turistov do regiónu aj do Prešovského kraja, Verím, že do budúcnosti sa nájde koncepčné a systémové riešenie pre podobné vylepšenia regionálnej dopravy,“ uviedol predseda KOCR Severovýchod Slovenska Michal Sýkora.
Zvyšovanie záujmu cestujúcich o TEŽ v letnej sezóne je viditeľné už niekoľko rokov, každý rok pribudnú desaťtisíce ľudí. Ďalším dôvodom navýšenia výkonov je očakávaný rast záujmu o cestovanie po zavedení bezplatnej prepravy pre deti do 15 rokov, študentov a dôchodcov. Preto sa zahustenie spojov realizovalo v časoch špičky, keď sa ľudia vyberajú na túry a výlet, prípadne keď sa z nich vracajú.
Doprava v rámci TEŽ je sprípojovaná k vlakom diaľkovej dopravy, pričom zo smeru Košice, Spišská nová Ves je k vlakom diaľkovej dopravy prestupným miestom Poprad. Podobne pre diaľkové vlaky od Žiliny (teda aj z Bratislavy či z Prahy) je prestupným miestom Štrba, prípadne Poprad.
Okrem navýšenia objemu dopravy je aj tento rok v ponuke výhodná TATRY Card. TATRY Card získa každý, kto sa ubytuje v partnerských hoteloch či penziónoch minimálne na jednu noc. Karta je kľúčom k zážitkom, ktoré Vysoké Tatry ponúkajú. Umožňuje bezplatnú železničnú dopravu v rámci Vysokých Tatier počas pobytu, zahŕňa horské poistenie. Vďaka nej možno získať zvýhodnené lístky na lanovky vo Vysokých Tatrách a výhodnejšie vstupy do popradského aquaparku, na wellness alebo vo vybraných reštauráciách.
Fero Mrázik žije, lyžuje, lezie a chodí po horách od narodenia.
Od roku 2000 je členom dobrovoľnej horskej služby THS-DZ, kde od roku 2009 zastával funkciu podpredsedu a od r. 2020 je jej predsedom.
Od roku 2009 je medzinárodným horským sprievodcom UIMLA.