Lyžovačka je radosť, ukážme to aj deťom!
Popularita lyžovačky rastie. Radosť z pohybu na čerstvom vzduchu, lyžiarske úspechy Petry Vlhovej, to všetko láka na kopce veľa detí, ktoré sa chcú podobať na svoje idoly. Na to, aby bola lyžovačka pre deti vždy radosťou, musia ale rodičia myslieť už od prvých krokov na lyžiach. Svoje o tom vedia aj skúsení lyžiarski inštruktori.
Podľa prieskumu Ministerstva školstva, vedy a výskumu SR je lyžovanie štvrtým najobľúbenejším športom, ktorému sa venuje slovenská populácia. Zároveň patrí medzi najčastejšie odporúčané športy pre deti. Svoje o tom vedia aj lyžiarski inštruktori v horských strediskách. „Tak ako chodia deti na dopravné ihriská s cieľom zoznámiť sa s pravidlami cestnej premávky, tak sa aj my v lyžiarskej škole snažíme ukázať im to najdôležitejšie pre bezpečný pohyb na zjazdovkách. Učíme deti od prvých krokov tak, aby lyžovanie alebo snowboarding vnímali ako zábavu a nie niečo, čo chcú rodičia. Učíme ich pravidlá pohybu na zjazdových tratiach pekne postupne, aby sa z dieťaťa, ktoré jazdí za inštruktorom, stal lyžiar, ktorý vníma zjazdovku a vie ju bezpečne zísť aj sám a ako prvý. Nedá sa to zvládnuť za hodinu, ale je to dobrý základ na to, ako deťom lyžovanie čo najviac priblížiť a urobiť z neho zábavu. Aby sa dieťa tešilo na lyžovačku aj nabudúce,“ uviedla supervízorka lyžiarskej školy Tatry Motion vo Vysokých Tatrách Denisa Šulcová.
Kým lyžiarsky výcvik si na deti vo väčšine prípadov počká až na druhom stupni základných škôl, úlohu prvých učiteľov na seba berú rodičia. Každý to robí s maximálnym nasadením, každý chce pre svoje dieťa to najlepšie, no nie vždy to vyjde. Podľa Denisy Šulcovej je toto sedem najčastejších chýb, ktorých sa rodičia pri výuke dopúšťajú.
1. NAJVAČŠIA CHYBA – PREMOTIVOVANOSŤ RODIČOV
Prehnané očakávania spôsobujú, že rodičia chcú od detí, aby lyžovali aj vtedy, keď na to ešte fyzicky nemajú. Všeobecne sa odporúča, že dieťa je na výuku najlepšie pripravené vo veku cca 5 až 6 rokov, kedy už má dostatok fyzickej sily, koordinácie a sústredenia.
AKO NA TO: Zvážiť pripravenosť dieťaťa na výučbu lyžovania, v prípade neistoty poradiť sa a neočakávať nemožné.
2. LYŽOVAČKA S DIEŤAŤOM NA POPRUHOCH
Rodič má pocit bezpečia pre seba i dieťa, je rád, že môžu lyžovať spolu, no dieťa idúce na lyžiach pred ním v popruhoch nevie poriadne dodržať rovnováhu, spolieha sa stále nato, že ho rodič drží, čo môže viesť k zlým návykom.
AKO NA TO: Robiť prvé kroky na uzavretom svahu v lyžiarskej škole alebo niekde, kde nie je intenzívny pohyb ostatných lyžiarov. Vo Vysokých Tatrách je najobľúbenejším výukovým areálom Maxiland v Tatranskej Lomnici, v Jasnej môžu deti robiť prvé kroky v Maxilandoch v lokalitách Lúčky, Biela púť a Krupová.
3. STAČÍ BRZDIŤ PLUHOM
Rodičia naučia dieťa brzdiť iba pluhom. Brzdenie priamo po spádnici tak končí často rovnako – pádom s nosom zarytým do snehu. Keď už robia oblúky, nedokončujú ich do protisvahu s cieľom spomaliť, ale rútia sa naprieč zjazdovkou v ústrety nebezpečenstvu.
AKO NA TO: Výuka oblúkov, ktoré umožňujú kontrolu nad rýchlosťou a tak celkovo aj nad samotnou jazdou.
4. PRETEKY ZA KAŽDÚ CENU
Súťaživosť pri výuke je skvelá vec, ale rýchla jazda priamou líniou dole v štýle kamikadze je rizikom pre dieťa aj okolie. Oveľa dôležitejšie, ako rýchla jazda dole, je naučiť dieťa zastaviť na prehľadnom mieste, robiť oblúky na jednej strane, nerobiť neočakávané zmeny smeru. Pred prudkou zmenou smeru obzrieť sa, či môžem križovať zjazdovku, naučiť ho, kto má prednosť, keď sa stretávajú dve zjazdovky.
AKO NA TO: Vštepovať deťom už od mala Biely kódex – teda podľa veku ich učiť pravidlám pohybu na lyžiarskych tratiach.
5. PRECENENIE SCHOPNOSTÍ DIEŤAŤA PRI VÝBERE ZJAZDOVKY
Pri výbere zjazdoviek postupovať systematicky – platí zásada je od najjednoduchšieho k najťažšiemu, od najširších k najužším. Široká zjazdovka v prípade, že nie je exponovaná, dá dieťaťu vždy väčší pocit bezpečia ako úzka strmá trať.
AKO NA TO: Vyberať zjazdovky adekvátne schopnostiam dieťaťa.
6. VEĽA KRIKU, MÁLO RADOSTI
Nekričať, nerobiť veci nasilu, inak bude efekt opačný a lyžovanie znechutené. Pracovať správne s motiváciou, ktorá dokáže zázraky.
AKO NA TO: Zabudnúť na dril, baviť sa!
7. VÝUKA BEZ REŠPEKTU
Ak je rodič lyžiar a trošku tomu rozumie, tak do veku, kým je dieťa na rodičov naviazané, je ideálnym učiteľom na absolvovanie prvých krokov na lyžiach. Ak sa rešpekt stráca , zvolená forma výuky dieťa nudí a aj napriek opakovanej snahe rodiča si dieťa robí čo chce, je lepšie s tým prestať.
AKO NA TO: V takomto prípade je najlepšie zveriť dieťa do rúk skúseného inštruktora z lyžiarskej školy a radšej si výuku pozrieť v teple aprés-ski pri šálke kávy. Dobrí inštruktori poznajú spôsoby, ako na výuku detí a zvyknú s nimi neraz pohnúť rýchlejšie, ako nahnevaný a unavený rodič.
V lyžiarskych strediskách začalo aktuálne mimosezónne obdobie, ktoré výuke lyžovania praje. „V praxi to znamená, že na zjazdovkách je podstatne menej lyžiarov, nižšie sú ceny skipasov, a to všetko pri stále výborných podmienkach na lyžovanie. Ak teda rodičia s prvými krokmi svojich ratolestí na lyžiach váhali, je ideálny čas skúsiť to. Najlepšie ráno alebo v predpoludňajších hodinách, kedy sú jarné zjazdovky v najlepšej kondícii,“ uzavrel manažér lyžiarskej školy v stredisku Tatranská Lomnica vo Vysokých Tatrách Gabriel Špak.
Zdroj: TMR
Fero Mrázik žije, lyžuje, lezie a chodí po horách od narodenia.
Od roku 2000 je členom dobrovoľnej horskej služby THS-DZ, kde od roku 2009 zastával funkciu podpredsedu a od r. 2020 je jej predsedom.
Od roku 2009 je medzinárodným horským sprievodcom UIMLA.