Aktuality

Historická 100-ročná tatranská električka Kométa je zachránená

Legenda Vysokých Tatier, električka Kométa, sa po zásahu bleskom vráti na trať do Vianoc.

Spoločnosť Siemens sa spolu s Veterán klubom železníc Poprad a ďalšími partnermi podujala na záchranu jedinečného slovenského technologického dedičstva, tatranskej električky Kométa. Tá po zásahu bleskom ostala nepojazdná po takmer 100 rokoch služby turistom. Cieľom spoločnosti Siemens a jej partnerov je dostať Kométu späť na trať do Vianoc, aby mohla ďalej slúžiť návštevníkom Tatier.

„Električka Kométa je súčasťou technologického dedičstva, ktoré tu naša spoločnosť v jej 110-ročnej histórii zanechala. Motory z bratislavskej továrne Siemens – Schuckert ju spoľahlivo poháňali počas jej služby a preto som hrdý, že je to práve Siemens, kto vráti túto legendu späť do Tatier“, povedal Vladimír Slezák, generálny riaditeľ Siemens, s. r. o., a predstaviteľ koncernu Siemens AG na Slovensku.

„S Kométou som prežil takmer celý profesionálny život a predstava, že sa v nej už nepreveziem, bola veľmi ťažká. Teraz som však presvedčený, že sa Kométa opäť vráti a budeme s ňou robiť radosť ďalším generáciám tatranských turistov,“ vyjadril sa Jaroslav Vančo, prednosta Veterán klubu železníc Poprad.

Tatranská električka Kométa sa v súčasnosti nachádza v ŽOS Vrútky, kde prebiehajú nevyhnutné opravy trakčných motorov, ozubených kolies prevodovky, brzdného systému a kompletná oprava elektroinštalácie. Po odstránení porúch sa Kométa vráti do Tatier na testovanie pred zaradením do prevádzky.

Kométa bola vyrobená v roku 1912 v závode Ganz v Budapešti a vybavená bola motormi a elektrickými zariadeniami dodanými spoločnosťou Siemens – Schuckert. Vďaka  spoľahlivému motoru a dobrej stabilite sa používala aj pri odhŕňaní snehu z trate. Odtiaľ má aj názov, keďže pluhom rozrazený sneh zanechával za električkou zvírený „chvost“ snehu. V roku 1977 bola oficiálne ukončená jej prevádzka, Kométa mala byť zošrotovaná. Vtedy sa jej ujal Jaroslav Vančo, súčasný prednosta Veterán klubu železníc Poprad. Po nevyhnutných opravách slúžila ako atrakcia pri príležitostných slávnostných jazdách. Kariéru Kométy definitívne ukončil zásah blesku, na následky ktorého ostala v lete 2011 nehybne stáť v popradskom depe.

Fero Mrázik

Fero Mrázik žije, lyžuje, lezie a chodí po horách od narodenia. Od roku 2000 je členom dobrovoľnej horskej služby THS-DZ, kde od roku 2009 zastával funkciu podpredsedu a od r. 2020 je jej predsedom. Od roku 2009 je medzinárodným horským sprievodcom UIMLA.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *